Kategoriat
hius- ja kauneusala

Ekologinen kampaamo ja kauneushoitola

Kasvava tietoisuus ilmastonmuutoksesta koskettaa kaikkia yrityksiä. Kyse ei ole pelkästään raskaasta teollisuudesta ja liikenteestä, vaan myös palvelualan yritysten on kannettava vastuunsa. Esimerkiksi ravintolapuolella tähän on jo kiinnitetty paljon huomiota.

Suomessa on 11500 parturi-kampaamoa. Vaikka yksittäisen parturituolin merkitys ympäristölle saattaa tuntua pieneltä, on alan toiminnalla kokonaisuutena suurikin vaikutus.

Myös asiakkaat yhä enemmän pyrkivät tekemään ekologisia valintoja ja kaipaavat ympäristöystävällisempiä vaihtoehtoja. Moni miettii asiaa myös oman terveyden kannalta, onhan kemikaalikuorma ollut pinnalla keskusteluissa.

Miten voimme hius- ja kauneusalalla parantaa kestävyyttä ja vastuullisuutta?

Osa ratkaisuista on yhteisiä lähes kaikelle yritystoiminnalle, osa koskee etenkin kampaamoita ja kauneushoitoloita.


Energiatehokkaat ja oikein mitoitetut tilat

Tämä on asia johon emme aina voi oikein vaikuttaa. Tiloja hyvällä paikalla ja kohtuullisella vuokralla on kuitenkin rajallisesti.

Sikäli kun valinnanvaraa on, kannattaa kuitenkin tarkkaan miettiä liiketoiminnan laajuutta. Valtavia odotustiloja ei tarvita ja myyntituotteetkin saa melko kompaktiin tilaan. Aivan kellariin ei ehkä kannata ahtautua, onhan näkyvyydelläkin merkitystä.

Kalusteissa ja sisustuksessa kannattaa myös suosia käytettyä. Kuten tiedämme niin alan vaihtuvuus on suurta joten hyväkuntoistakin kalustetta on saatavilla paljon.


Kiinnitä huomiota sähkön- ja vedenkulutukseen

vedenkulutus

Suomessa vedenkäyttö ei ehkä ole yhtä akuutti ongelma kuin monissa muissa maissa. Vaikka meillä periaatteessa vettä riittää, kuluttaa sen lämmitys ja jakelu kuitenkin energiaa.

Parturi-kampaamot edelleen käytännön havaintojen ja kokemusten mukaan ”lotraavat” melko paljon. Sekä palveluissa että myös välineiden pesussa. Hygieniasta ei tietysti auta tinkiä, mutta vettä voi säästää muun muassa vakiovirtausventtiilien avulla.

Sähkössä säästökohteita löytyy puolestaan valaistuksesta ja laitteistosta kuten hiustenkuivaajista. Energiankulutuksessa voi olla huomattavia eroja. Sähkösopimuksessa voit valita uusiutuvan energian ja mahdollisesti myös kompensoida hiilijalanjälkeä.


Kemikaalit hoito- ja väriaineissa

Ekologisia vaihtoehtoja on yhä paremmin saatavilla. Kysy näistä myyntiedustajiltasi! Tutki ympäristömerkintöjä, kotimaisuutta sekä etsi valmistajan sivut netistä. Vastuulliset, aikaa seuraavat toimittajat kertovat tuotteistaan myös ympäristön näkökulmasta.

Osa yrityksistä pyrkii lähtökohtaisesti mahdollisimman ekologiseen, luonnonmukaiseen toimintaan. Mutta myös ns. perinteiset toimijat ovat kiinnittäneet huomiota jalanjälkeensä.


Jätteen määrä: vähennä kertakäyttöpakkauksia ja muoviroskaa

muovijäte kierrätys

Kampaamoiden ja kauneushoitoloiden hankalimpia ongelmia ympäristön kannalta ovat syntyvät jätteet. Eli etenkin erilaisten hoitotuotteiden, väriaineiden, meikkien ynnä muiden pakkaukset. Yleistuotteissa kuten shampoissa ja hoitoaineissa onkin jo hyvin saatavilla isoja ja uudelleentäytettäviä pakkauksia.

Kun jätettä kuitenkin väkisinkin tulee, se pitäisi kierrättää mahdollisimman tarkoin. On syytä tutustua muovisten pakkausten merkintöihin jotta ne menevät oikeisiin astioihin. Muovin kierrätys on Suomessa kovassa kasvussa ja se on useilla paikkakunnilla helpottunut keräyspisteiden määrän kasvettua.


Ekologia markkinoinnissa ja asiakastyytyväisyydessä

Ensisijaisesti haluamme tietysti kaikki suojella yhteistä ympäristöämme. Panostaminen ekologiseen toimintaan voi kuitenkin tuoda myös etuja liiketoimintaan, puhutaan niin sanotuista win-win tilanteista.

Eli kun olet nähnyt vaivaa vihreyden eteen, sitä on täysin sallittua ja suotavaa käyttää myös liikkeesi markkinoinnissa. Tietysti on samalla hyvä pitää mielessä että asiakkaan päätavoitteena on kuitenkin kauniit hiukset ja osa varmasti vertailee myös hintoja.

Yksin ekologisuus ei välttämättä tuo suurta asiakasvirtaa ainakaan pienemmillä paikkakunnilla. Se voi kuitenkin olla hyvä erottautumiskeino.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *